Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Weekendtips i Malmö

Malmoe


För ett tag sedan frågade
Kajsa om jag hade ett par förslag på vad man gör i Malmö en helg. Såklart har jag det! Om vi börjar en lördag i city vid början av gågatan vid Triangeln och är sugen på en shoppingdag på stan, hör dessa ställen till mina must-go:s (nytt ord som jag just hittade på).
Klicka på namnet för att hitta på karta, länk till eventuell hemsida finns sist i punkten:
  • Systrarna Greene Krimskrams med en och annan pärla. Hitflyttade från Danmark. Hemsida.
  • Butik Botanik Pytteliten butik med vackra blomsterarrangemang och en del kläder från Container.
  • MarMalaid Snett mittemotButik Botanik, fina smycken och inredning. Hemsida.
  • Davidshalls torg
    Miss juniversum: kitchigare än så här blir det inte. Är man på rätt humör kan man hitta något kuligt. Jag har köpt en kaninlampa där till min dotter. Hemsida.
  • Lollopard: coola kläder till hela familjen. Me&I goes mjukisrock (musik-, inte morgon-). Hemsida.
  • Meloa: lite Rice, lite smått, lite gott och även en liten hund. Hemsida. Mannen kan vänta utanför. Eller på café Sorl bredvid.
  • Deisy Boo (alldeles till vänster om Meloa) och även Fideli & Konungen på Stora Nygatan: nyöppnad butik (tyvärr lämnade en sybutik stan) med diverse romantiska inredningsprylar a la House Doctor, Bloomingville och annat man tror sig hitta i hus på landet.
  • Aja-baja: Pimp my kid med märkeskläder med dansk touche + en del Odd Molly, Hunky Dory och sånt till mojan. Hemsida.
  • Butik Fredrik Prylar från Designhouse Stockholm och andra snyggisar till hemmet. Hemsida.
  • Factory & Iisa Kläder som gör dig relaxed elegant eller stiligt välklädd till årsstämman eller bara vardagsfin. Iisas hemsida.
  • Reunion Bad På samma gata som Fideli ligger även Reunion där man kan hitta allsköns lyx till badrummet. Jag köpte vår bildäckskorg där. Hemsida.
  • Hansa Compagniet Före detta NK. Den presentationen räcker. Nytt namn, olika butiker som försöker hålla samma klass som NK under ett och sama tak som andas lite lyxigare. Hemsida.
  • Olsson & Gertel Har man stora kontokortet med kan man gå in och beställa sin favoritdesignmöbel eller bara gå och känna hur vill-ha-känslan växer och växer ju längre tid man är i butiken. Bonus för två söta killar bakom disken också ;). Hemsida.
  • Och sist såklart: utopia eller Granit som det egentligen heter, bara för att kolla sortimentet. Hemsida.
  • Förresten, en till David Design, just vad det är design, design, design och snygg sådan. Hemsida.
Har man klarat av alla dessa butikerna vill man ha mer än en Snickers i magen och då kan Mosaik (hemsida) på Stortorget locka med en prisvärd meny på många, många tapas. Problemet med menyn är att det är riktigt svårt at välja. Tapas i mindre skala och lite intimare miljö hittar man hos La Roche (hemsida) på Skomakaregatan vid Lilla Torg.

Söndagar är som gjorda för promenade i Västra Hamnen för att titta på arkitektur, Öresund och andra som tittar på arkitektur och Öresund. Ett par nischade
butiker som brukar ha öppet på söndagar. Men innan promenaden bör man testa brunch på hotell Hilton - stort och internationell miljö - eller Café Ceder - mysigt med söndagskänsla. Båda sägs vara Malmös bästa!

Och slå en signal eller nä, man skickar ju mail nuförtiden, så kanske vi hinner med en bloggträff irl :)

Kommentarer

  1. Sådana här är riktigt riktigt bra!
    Perfekt när man ska besöka Malmö, det gjorde du riktigt utförligt :)
    & bra jobb med länkarna och alla namn och även tips på vad man kan göra av pojkvännen, jag är imponerad :)

    SvaraRadera
  2. Tack Rohan! Jag tänkte fylla på den om jag kommer på fler.

    SvaraRadera
  3. Nu går det( innan gick det inte att kommentera serru)
    Jag skriver upp alla affärer. Många av dem hade jag inte en aning om, men så är jag aldrig i stan heller. Trots att jag ju ändå är malmebo (till skillnad från vissa;). Min favoritrestaurang är Tempo, den ligger mer åt Möllanhållet.
    Jag hänger gärna på en bloggträff isåfall. Tänk att få träffa Caroline och Kajsa!
    God Jul

    SvaraRadera
  4. Jaja, jag är mer malmebo än 08!
    En bloggträff i Skåne, hade varit kul!

    SvaraRadera
  5. Å, tack tack tack för tipsen! Vad innerligt superglad jag blir! :-D

    Det vore ju jättekul med en träff, ju! 6-8 mars är det som gäller för mitt Malmöbesök.

    TACK IGEN!

    SvaraRadera
  6. Jag skriver upp dstumen i almanackan! Så kan vi se.

    SvaraRadera
  7. Tack för dina bra tips!

    SvaraRadera
  8. Ja, troligen sa det ar

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, det blir jag glad för! ♥

Populära inlägg