Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Varmt och gott

pizzabullar

- Och så glöm inte en dyna att sitta på till dem. Det var dagisfrökens sista ord när vi gick hem från dagis, dagen innan friluftsdagen. Oj, då får jag sy nåt ikväll. Iväg till mataffären och handla innehåll till matsäcken. Vi fuskade med middagen - bortrest man - och åt hamburgare. Jag noterade att vid alla borden satt en förälder och två barn, frånskilda eller gräsänklingar vet jag inte, men alla fick vi mat snabbt. Hem och baka pizzabullar med barnen, med pedagogiska miniskålar till deras egna bullar, med jäst "sånt man lägger i bullen så den blir stor under handduken". Receptet är enkelt: ett vanligt kanelbulledegsrecept med pizzafyllning, som jag skrivit om förut.

När barnen slocknat, sydde jag små sittunderlägg till dem, gumpalalladynor :). Tog tidningpapper, lindade en plastpåse om, tejpade och mätte på tyget, klipppte och sydde som ett örngott. En sista piffning fick bli deras namn skrivna med textilkritor, ja, pyssellådan är bra att ha. Sen fixa inbjudningskort till kommande 5-årskalas, fixa lite med bilderna som ska framkallas till kommande utställning, sy lite på en blus till kommande middag med jobbet. Det känns att december är på intågande! Kvällen kändes som en överdos i kreativitet, det är kul, men tiden räcker inte till till allt kul jag vill göra. I säng halv tolv, men kunde inte somna: fullt med idéer och en spinnande katt. Det sista jag tänkte på var att jag haft celebert besök på bloggen: Rufus - evangelisten från Adobe skrev en kommentar till min reflektion om seminariet jag var på för en tid sedan! Nä, det allra sista var att väskan kommer snart med posten!

sittdyna

Kommentarer

  1. Du får så himla mycket gjort! Tänk att bara få fram två sittdynor sådär, jag hade rusat runt i affärerna för att hitta. Jag som inte ens orkar blogga :(

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, det blir jag glad för! ♥

Populära inlägg