Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Upp

upp

Jag har rätt trevlig utsikt från mitt fönster på jobbet. Det finns en liten kanal med jollar och andra små båtar. Det simmar förbi en hel del fåglar och framför allt svanar. Jag iakttog en svan en dag när det blåste riktigt mycket. Hon (för det måste ha varit en tjejsvan) fällde upp vingarna och ned huvudet och använde vingarna som segel i vattnet. Smart. Ibland går den välkända båten Rundan förbi där. Man kan tydligt se "idag är det PRO som är ute och åker" eller "nu är det skolan si eller så" eller "titta till vänster nu alla turister". För det mesta har alla huvudet vänt från mig när de åker förbi, så jag antar att min arbetsplats inte tillhör Malmös intressanta byggnader som man vill visa upp.

Igår gick jag ned till den lilla bryggan vid kanalen och satte mig en stund på lunchen. Det var förvånansvärt tyst fastän att det är mitt i stan. Har med minipicknick idag, så det blir lunch där idag igen. Och ikväll är det dagispicknick. Härligt med sommar, nu när den officiellt är här, enligt min definition 1:e juni. På Wikipedia kan man läsa att ordet picknick som ju kommer från franskan och från början betydde en grupp människor som åt på restaurang men tog med sitt eget vin. Det enda vin jag lär stöta på idag lär vara kölsvinet :-).

Upp mot sommarsolen strävar vallmona och upp är dagens tisdagstema.

Titta på min andra blogg Pixlarna för att se vallmobilden för och efter.

Kommentarer

  1. Ljuvliga, underbara Vallmo.. en riktig sommarbild:-)

    SvaraRadera
  2. De är underbara - som utropstecken i naturen!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, det blir jag glad för! ♥

Populära inlägg