Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Äta och sova bör man annars dör man

sova


Ibland sover man bra och ibland inte. Ibland vill någon liten ligga så nära det bara går och sova tryggt. Inatt har dock alla sovit i sina egna sängar hela natten. Även katten har sovit utan att starta det högljudda spinnet. Det var ett tag sedan. Jag känner mig ovanligt pigg eller ovanligt otrött.

Den kommande tiden har jag som mål att få vågen att vända nedåt igen. Tre kilon för att vara exakt. Det är viktigt (haha) att vara målmedveten när det gäller att låta bli godsaker eller framför allt den sista portionen, bara för att det är gott. När min man och jag flyttade ihop, smög sig trivselkilona sakta på. Jag körde ViktVäktarna i sexton plågsamma veckor, men gick dock ned de fyra kilona som skulle bort. Som mest motiverad blev jag när jag radade upp åtta halvkilos smörförpackningar bredvid varandra på bild. Sen blev jag gravid och ammade och vägde mindre än jag gjort sen jag var fjortis. Det var lätt att tro att så här ska det alltid förbli nu: äta muffins och väga lite.

Jag har även kommit till insikt om att jag hatar att veta vad jag ska äta till middag flera dagar i förväg. Kreativiteten i köket dödas liksom då. Därför kör jag nu istället måttfullhets-GI. Det går ut på att inte väga, mäta och planera ihjäl aptiten. Ät måttfullt och ät nyttigt och undvik bröd och pasta (tillägg: jag glömde ris) som inte heter något med fullkorns-dinkel-kärn-många-%-fiber och potäter. Och annat onyttigt såklart.

Jag tycker faktikst att jag mår bättre, den där hungersugen framemot fyratiden när en tiger river runt i magen har inte kommit än. Vågen pekar några hekton på rätt håll sen i måndags. Det är dock bara onsdag. Och japp, jag är svensk: lagom är bäst, men en lättmjölks-chai-latte är tillåtet för att välbefinnandet ska infinna sig.


PS. Jag såg en humla idag. DS.

Kommentarer

  1. Jag tror inte jag skulle fixa GI. Har kört viktväktarna 3 ggr (nu sensat i höstas och tappade 7 kg på 10 veckor, men nu har tre hoppat tillbaks igen... Damn!

    SvaraRadera
  2. Jag minns amningstiden med längtan, inte ammandet i sig, nej absolut inte :-O men smalheten, den gillade jag. Kunde äta vad som helst. Försöker också hålla mig till GI, men det är svårt att vara sträng hela tiden.

    SvaraRadera
  3. Åå vad jag längtar efter att få sova en hel natt. Det måste vara helt underbart! Hoppas du lyckas nå ditt mål. Jag tror absolut på måttfullhetspricipen, så snart är du vi målet och kommer vara såå nöjd.

    SvaraRadera
  4. Är inne på fjärde natten i rad nu på ett låångt tag!

    När jag väl nått målet, gäller det att kunna hålla det med... motivationen hoppas jag håller i ett tag till i alla fall!

    Hopppas du med sover gott nu/snart!

    SvaraRadera
  5. Jessika, jag håller med om att det är svårt att "hålla sig kvar i mål"...

    Petra, GI är ett mindre plågsamt alternativ, men ibland blir jag förvånad över hur lätt det är att laga en riktigt god GI-rätt som inte verkar konstlad = bantningsaktigt fattig.

    Godnatt alla!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, det blir jag glad för! ♥

Populära inlägg