Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Nöttopparna som blev nötrutor

Nötrutor

- "Du skriver lite om mat på bloggen", sa en vän till mig. Det stämmer. Jag som anser mig vara både en gourmet och i de fallen det är riktigt välsmakande även en gourmand (nu tänker jag på kött...), hinner inte lägga den tid på mat jag tidigare gjorde.

Idag har vi pysslat och stökat hemma - det var nog bara Kräken light, som direkt avlöstes av förkylning. Den 23:e december är hela min släkt hem bjudna till oss. Kommer alla blir vi trettio stycken. Vi brukade träffas hos min kära mormor på lillejulafton, men hon tittar på oss från himmeln nu. Lillejulafton är nog ett skånskt uttryck. Det är i alla fall dagen före julafton.

Jag har tänkt att baka nöttoppar. Det är ett barndomsminne hos alla kusinerna. Mormors nöttoppar. På mormors tid hade man inte flytande smör och "extra stora ägg", så receptet bör nog modifieras en smula. För mina nöttoppar blev nötrutor isället. På bilden med plåten syns en smal yttersta rad, det är smakprovsraden. De blev goda trots annat format.

När jag provsmakade dem, var det som en film, där minnena visualiseras som en tidsresa. Jag kunde verkligen känna känslan av släktkalas, kaffe, kakfat och barndomens ändlösa bekymmesrfria tidevarv. Ett fint minne och som jag blir glad av när jag tänker på min mormor.


Recept nöttoppar/rutor, ca 20-25 stycken:

150 gram hasselnötter
1 ägg
1 dl socker
50 gram smält smör
hela nötter till dekoration

Mal nötterna fint.
Blanda med smöret.
Vispa ägg och socker.
Blanda med nötterna.
Blanda allt.
Klicka ut på en plåt.
Lägg en nöt på toppen/mitten.
Och skjuts in i ugnen på 200 grader i tio minuter eller lite till.


Tekannor Kyoto i gjutjärn med tesil från Satake.

Kommentarer

  1. Undrar om det inte var sådana min mormor också brukade göra!? Det låter som något jag vill prova att göra! Ha det bra.

    SvaraRadera
  2. Det där måste jag absolut pröva, såg underbart gott ut och jag älskar nötter.
    Ha en bra helg!

    SvaraRadera
  3. Detsamma Nilla!

    Tack detsamma Country-dreams!

    SvaraRadera
  4. Åh tack för det, det var snällt. Jag ska pröva att baka nöt topparna i morgon om jag hinner, såjag återkommer och berättar hur det blev....ha en trevlig kväll!

    SvaraRadera
  5. Ser mycket goda ut! Perfekt till teet som jag fick av dig för några veckor sedan!

    SvaraRadera
  6. speciellt den gula burken!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, det blir jag glad för! ♥

Populära inlägg