Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Rum för vaken vila

matta


Då går vi vidare till nästa rum i vårt nyinflyttade hus: det andra mindre vardagsrummet. Det är en tillbyggnad gjord 2005 med många fönster ner till golvet, dörr ut till uteplats och takfönster. Vitt överallt. Där ska min man och jag sitta när barnen lagt sig. Vi ska titta på filmer med ljudet högt. Och vi ska läsa böcker och tidningar insvepta i filtar - jag i alla fall, min man är inte så frusen av sig. På det lilla sidobordet från 50-talet (som ännu huserar i okänd butik) ska det stå en lättöl till mig och en rökig whiskey som luktar lång väg och en pipa till min man. Nästan i alla fall. Han röker inte pipa. Däremot är lättöl min last. En kall sådan är vad jag ofta avslutar kvällen med i soffan. Gärna en stark korv uppskuren i skivor till i en svart skål från Thomas drejare. Det är min kvinnliga last det...

Inrednigsplanen ser ut så här:
två Howard-fåtöljer klädda i tyg i New England-stil
ett koskinn eller en Kelim-matta.

Det tar emot lite att ha ett koskinn, men så länge jag äter kött, så är koskinnet ok. Det är väl att det är mer uppenbart vad mattan en gång varit än vad en korv är som gör att det tar emot... Vem som gjort Kelim-mattan bör i och för sig vara lika viktigt. Det är nästa projekt: att läsa på om olika mattor!

Kommentarer

  1. Ni kommer nog att få det jättefint! Det låter underbart med ett rum avsatt för avkoppling för er två. Lycka till med inredningen av det!

    SvaraRadera
  2. Koskinn står på min önskelista ;D
    Vår matta under soffbordet är snart så fläckig att vi inte kan ha den kvar...*skratt*

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, det blir jag glad för! ♥

Populära inlägg