Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Gotland och Furillen

gotland

Igår sa min son att han vill åka med Stora Båten till Gotland igen. Vi var där förra sommaren. Vi hyrde ett hus i Visby med mina föräldrar. Huset hittade vi på Blocket utan bilder. Uthyrarna ville ur inbrottssynpunkt inte lägga ut sitt hem på nätet. Det förstod vi.

Vi förstod även när vi kom till Visby varför där inte fanns några bilder. Huset var i och för sig rent och fräscht, men inte den ljuvliga inredningsdröm med rosor klättrandes längs kalkstensfasaden och vackra gamla slitna trämöbler invändigt. Det var ett hus rätt upp och ner helt enkelt. Men så vackert och annorlunda det är på Gotland!

Jag tänker ofta på vårt besök på Furillen på nordöstra Gotland. Det var en upplevelse att besöka det speciella hotellet och platsen. Vi fikade där, banankaka, "jo-bbar" (=jordgubbar) med mera gott - se bilden - och sådär vällagat kaffe som man får till ibland i koppar som bidrar till att fikakänslan blir optimal.

Det blir nog Gotland nästa sommar också.

Kommentarer

  1. Ljuvliga Gotland - vårt sommarparadis. Jag har aldrig varit på Furillen dock. Jag har tittat många gånger på deras sida och drömt mig bort. Att åka dit och fika kan man ju faktiskt testa utan hotellpaketet (som stannar i drömmarna ett tag till...)

    SvaraRadera
  2. Ja, och förutom fika kan man även ligga på den lilla stranden. Verkligen ovanligt ställe. Vi trodde vi kört fel på vägen dit, såg så ensligt ut och allt har ett vitt lager av stendamm över sig. Som en annan planet.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, det blir jag glad för! ♥

Populära inlägg