Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Dagens shopping - tips i alla fall

shop

När jag läser mina inredningstidningar har jag börjat ha ett litet block och penna bredvid. Där skriver jag upp länkar och företagsnamn som verkar vara intressanta att googla. Idag blev resultatet detta efter att ha läst årets nummer sju av Sköna Hem.

Hos svenska Frank hittade jag flera designers, vars sidor jag surfade till: söt liten plånbok från Orla Kiely. Undrar dock om alla mina kundklubbkort får plats i den... Den skulle i alla fall kunna ligga i den coola väskan med bilar på. Finns i flera färger, svårt att välja.

Efva Attlings finfina halsband Mother Earth, som samtidigt påminner om allvarliga saker: vår framtid på den här planeten. Vore bra om en del av intäkterna för halvsbandet gick till välgörande ändamål för moder jord. Halsbandet kostar runt 1500 kronor.

Hos Frank hittade jag en länk till en annan Frank. De säljer dessa coola underläggen med utvalda grundämnen som guld och arsenik från periodiska systemet.

Sist ut är nog min nya passion: tekoppar som blir kaffekoppar. Dessa båda nygamlingar har Stig Lindberg designat. Bersås popularitet har vi förra året igens pappmuggar från McDonalds att tacka för. Spisa ribb låter som ett Ikea-namn, men är Stig Lindbergs snygga mer tidlösa mönster. Porslinet ska visst vara känsligt och tål ej diskmaskin. Form före funktion, men snygga är de! De verkar vara populära i Japan också. Det märker man när man söker på namnet. Men det är ingen nyhet att japansk och svensk design ligger nära varandra i uttryck.

Kommentarer

Populära inlägg