Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Smaksatt kombucha - rosmarin

Det var ett tag sen jag började göra egen kombucha. Det är väldigt syrligt i smaken, i alla fall närjag gör det. Anledningen kan vara att jag låter det brygga eller jäsa för länge. Tror inte att det gör något. Jag brukar spä ut det med bubbelvatten, då blir det gott och en sån där vuxen smak som man kan sippa på under en längre tid, utan alkohol. Kombucha är ett trevligt alternativ till alkoholhaltiga drycker!

I börjar provade jag att smaksätta. Testade både med olika tesorter och vinbär, jordgubbar, hallon, päron, äpplen och även vaniljstång och säkert något annat udda. Men, kom fram till att jag gillar den naturliga smaken bäst.

Idag la jag dock i ett par kvistar av olika örter i varje flaska. Det blev rosmarin, basilika och mynta. Provade rosmarinen redan idag, det blir gott!


Smaksatt kombucha - rosmarin



Kommentarer

Populära inlägg