Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Trerätters julmiddag och tankar om december

Trerätters julförrätt: ägg, sill, lax och blå kongo
Trerätters julförrätt: ägg, sill, lax och blå kongo

Julen är fantastiskt mysig med alla tända ljus och mysighet som vi skapar. Men när första prinskorven landade på tallriken, så fick jag en känsla av oj, just det, here we go again. Lite synd tycker jag, för jag vill att allt ska vara positivt och bra. Ju. Men jag tror det är min ständigt närvarande känsla av att vi överkonsumerar som gör sig till känna.

Jag behöver inte en enda sak till. Och om jag behöver något, så väntar jag inte till julafton, utan köper en ny stekpanna om jag behöver det nu. Måttfullhet med saker, maxat med mys. Det blir lagom!

Bild: Vi bjöd på trerätters julmiddag i lördags, det godaste från julbordet som trerätters. Grönkålen, tomaten och gurkan är från trädgårdslandet! Det mörka till höger om tomaten är Blå Kongo-potatis.

Kommentarer

Populära inlägg