Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Märtas Kafé och Butik i Höllviken

Mitt i Höllviken på en mysig och lummig innegård ligger Märtas Kafé och Butik som även har en fin presentbutik med både inredningssaker och smycken. Under sommaren är även glassbaren öppen.

De brukar servera dagens och även maffiga mackor, bakad potatis med goda röror och stora sallader. Deras trumfkort är räksalladen - missa inte den! I kakdisken ligger jättemaränger, muffins och italienska skorpor.

Butiken har den där känslan att man vill köpa med sig hela konceptet, både när de gäller inredning och smycken.

Caesarsallad
Caesarsallad

Trädgårdsinspiration: blommor och jätteverbena
Trädgårdsinspiration: blommor och jätteverbena

Inredning: House Doctor, och även smycken från Syster P med flera!
Inredning: House Doctor, och även smycken från Syster P med flera!

Ormbunkar, bräken och träjon - fina blommor till skånska trädgårdar!
Ormbunkar, bräken och träjon - fina blommor till skånska trädgårdar!

Mera trädgårdsinspo: penseer och krukor
Mera trädgårdsinspo: penséer och krukor

Kommentarer

Populära inlägg