Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Nytt nyttigt

Nyttigheter

De senaste veckorna har jag börjat äta mycket nyttigare. Vi åt nyttigt förr, det vet ni som känner oss: medvetna om vad mat innehåller och koll på vad man stoppar i sig. Men nu kör jag gröna smoothies, mycket mera grönt och lite kolhydratsmat sås om pasta och ris. Svart thairis var däremot en nyttig höjdare.

Idag hämtade jag en låda med nyttigheter från bodystore.se. I den låg:

  • en del produkter från René Voltaire
  • shiratakinudlar nudlar utan kolhydrater tillverkade av konjacrot
  • kakaonibs: krossade kakaobönor utan den söta smaken, gott i små mängder på mycket. lurar liksom kroppen att tro det är choklad eftersom det nästan smakar som godiset trycker jag
  • herbamare örtsalt som inte innehåller natriumglutamat (läs andra stycket)
  • osaltat jordnötssmör, för att kunna göra desssa goda finpommes friten - palsternacka med jordnötssmör och mandelsmör + flingsalt. Rekommenderas!
  • och lite GI-pasta, finsoya, nötter, LCHF-pizzabotten, mellanmålsbars och ja, björksocker. Varför jag köpt det vet jag inte riktigt.... men det var gott och kändes kallt på tungan: innehåller sorbitol som tuggummin - ni vet känslan av ett nytt litet tuggummi?

Vad har hänt med mig? Det är som en religiös upplevelse med att man faktiskt är vad man äter.

Vad säger barnen om det här? Jo, i kväll sa sonen att kan vi inte ha mer sån här mat? Oväntat, för jag trodde det skulle vara svårflirtat hos de små. Men förbaskat trevligt. Så idag blev det stora blåbär och var sin fjärdedels mellanmålsbar med just blåbärssmak.

Min nya grönsakspastagörarmaskin tar jag in ett kommande inlägg!

Hallelulja!

Kommentarer

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, det blir jag glad för! ♥

Populära inlägg