Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Färg

Färg är jätteintressant. Det säger allt.

Jag kommer ihåg en biologilektion, där läraren försökte förklara att man ser färg före form. Detta genom låta oss titta rakt fram sådär ofokuserat på tavlan. Sen förde hon in ett föremål i synfältet. Och faktiskt så kan man se färg utan form. Man kan ju tycka att allt måste ha en form för att man ska kunna se det, men testa själv.

Fabriken-44-farg-5
Vacker målning i guld och brunt på da Matteo:s "finrum". Egentligen är det bara streck på väggen. Men vi ser ju ändå kaninerna och huset.

Fabriken-44-farg-4
Inser när jag tittar på bilden nu att det är en hund och inte en uggla. På ett elskåp på vägen till ovanstående fik. Samma färg oavsett form och tolkning.

Fabriken-44-farg-3
Som det stod i Fabriksinlägget idag för dagens inspiration: "färg", så ska grönt ha en lugnande effekt. Hoppas det funkar i detta sammanhang. Sen kan man väl fundera på om arkitekten, intendenten och säkerhetsmannen samarbetade. Eller ej. Bilden är från Naturhistoriska museet i Göteborg.

Fabriken-44-farg-2
Varning för mig och min röda tuppkam.

Fabriken-44-farg-1
Min dotter sa i bilen hem idag att man passar bäst med den hårfärgen man föds med. Jo, så är det nog. Naturen matchar bäst. Naturen är den bästa konstnären. För det är ju den vi målar av. Oavsett om det är det vi ser, upplever eller känner. I färg. Eller svart-vitt, men det är också färger.

Kommentarer

  1. Underbart inlägg. Jag har inte ens tänkt på färg på detta sätt innan. Ha en trevlig helg.

    SvaraRadera
  2. Håller med Tess. Vilket trevlig inlägg!

    Det där kloka din dotter sa tänker jag på varje gång jag speglar mig. Hrm... när färgen jag haft i håret i så många år håller på att mattas av och ersättas av en annan... Jag tröstar mig med att min hårfärg så småningom kommer matcha mitt hem. För i hemmet är grått min favoritfärg. :-D

    Fortsatt trevlig helg!

    SvaraRadera
  3. Spännande! Färg och form är väldigt spännande. Men en väldigt ny infallsvinkel för mig.....fick man något att tänka på.
    Kram!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, det blir jag glad för! ♥

Populära inlägg