Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Hammam-handdukar

Jag var lite sugen på att köpa en hammam-handduk, efter att ha läst om den på lite olika bloggar. Gillade en sida via Facebook och fick idag se att de hade rea. Köpbeslut. Läste ett tips om att kolla Amazon.com. Då tänkte jag, "kollar även Ebay". Men visst. Ännu bättre pris. Köpte två. Klick. Klick. Vänta.

Hammam

Sen börjar jag fundera på hur ett frö sås och hur det till slut utvecklas till ett köpbeslut. Funderar på min bok "Lycka" om Dalai Lamas tankar: att man inte blir lyckligare av ting (kanske inte revolutionerande), men om köpandet får en att förverkliga sig själv kan det vara ett sätt att känns sig lycklig. Jag förverkligar mig själv genom att få ett vackrare hem, vilket känns viktigt för mig: att trivas. Men nä. Jag blir inte lyckligare av dessa. Men mitt välbefinnande ökar för några sekunder/minuter/när jag ser dem/använder dem. Och det är ju bra.
Så. Inköp rättfärdigat.


Om du ska köpa på Ebay, så kolla på fransarna: det är väldigt olika kvalitet på dem: vissa bara hopknutna trådar och andra fint tvinnade.

Kommentarer

  1. Klick klick? Osså mår man bra ett tag;) Ja varför inte? Gillar resonemanget!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, det blir jag glad för! ♥

Populära inlägg