Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Störstaste

Love-hate

Gratis påfyllning på sin literstora läsk. Varför vill man ha det? För att man kan? För att det är gratis? Och så är man konstig om man säger nejtack till refill.

På Disney World såg vi väldigt många överviktig människor. Om den ena i ett par var överviktig, så var med största sannolikhet också överviktig. Livsstil alltså. Det finns så många exempel på varför det blir så, jag tar bara ett. En glass kostar 50 cent. I samma stånd säljer de äpplen för 2 dollar. Varför? Kan inte staten gå in och besluta om fettskatt? Billigare sjukvård pm man har ett BMI inom rimliga gränser? Kriga lite mindre och lägga pengar på utbildning om hälsosam mat? Bygga kommunala gym?

Mest uppseendeväckande av allt tyckte jag var alla permobiler. Kraftiga människor som inte kan gå för att kroppen inte orkar, när lösningen egentligen heter mer rörelse?

Jag skulle själv vilja gå ned ett par kilon och vet hur svårt det är. Men det här finns inte i Sverige det här problemet. Än. Eller i samma skala. Men samhället måste förändras! Men hur?!

Det är mycket Wall-e över det här.


Bilden på Café Love-Hate i Miami tyckte jag passade bra till: vi älskar mat men hatar att vara tjocka.

Kommentarer

  1. Jag tycker precis samma sak här i Sverige. Momssänkningen på restauranger, var syns den? På hamburgerställena, som lockar barnfamiljer. Inte på vanliga restauranger.

    Jag tycker det är jättebra initiativ av de livsmedelsbutiker som bjuder på gratis frukt till barn. (Fast ibland kunde den vara lite fräschare...)

    Ja, det är märkligt det där.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, det blir jag glad för! ♥

Populära inlägg