Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Cph

Cph-dinner
Så glad jag blev. Vips sa det så var tre ljusstakar sålda! Och jag kan berätta att jag har många fler på gång! Här lite bilder från tisdagens och onsdagens kurs på huvudkontoret som ligger i Köpenhamn. Inte Caro-lines huvudkontor då, utan mitt "vanliga 9-5 eller 8.30-16.26, jodå här är vi exakta" jobbs. Det var utbildning på gång och kul att träffa kolleger både från USA och Asien, en av dem var helt lyrisk över att få se snö!

 På kvällen var jag så trött att jag orkade inte följa med på middagen. Jag gick ned i restaurangen i baren på hotellet och åt en god middag. Kolla bara på jordärskockssoppa med macadamia-nötter, krutonger på svart bröd och lila örter, sen en tallrik med europeiska delikatesser som det hette: visst äter vi alla korv och skinka. Soppan fick man hälla över själv från en liten kanna. Festligt! Fick lära mig att jordärskockor heter Jerusalem artichokes på engelska.

Det var så skönt att sitta och ta det lugnt, utan någon jag-går-ensam-på-restaurang-känsla. Mitt i lugnet ringde barnen och sa godnatt och lillasyster grät en lång kärleksförklaring till mig hur mycket hon saknade mig.

Cph

Bilder: Utsikt natt. Utsikt dag. Operan tror jag det var. Fina bjälkar i taket på hotel Admiral. Hm... fin kopp, hade ju varit en perfekt bas till en ny ljusstake....Men nej, så omoralisk är jag minsann inte!

Kommentarer

  1. Kul att ljusstakarna gick åt som smör. är inte förvånad.

    Det där ser riktigt gott ut. skönt med en kväll på en-man-hand ibland. :-)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, det blir jag glad för! ♥

Populära inlägg