Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Vitt och blått och guld

Burk

Igårkväll satt (låg) jag och kollade i Tradera-appen och 362 kaffekannor, ungefär lika många tekannor och annat porslin och vill-ha-saker. Konstaterar att man ska inte buda spontant, det blir dyrt.
Har väl inte funderat så mycket på det egentligen., men jag lärde mig att tekannor är låga, runda och hemtrevliga och kaffekannor är höga och smala, lite ståtligare. (Sök på Lomonosov: ryskt porslin, fina guldkorn som den här bland udda designer).

Vackrast är de vita med blå glasyr, ibland med guld. Jag vet att det finns sånt porslin i varenda inredningstidning, men det är nåt visst med det som får ögat att stanna upp och känna: komsi-komsi. Som den här burken i lite art deco-stil. Hittad på loppis och numera har jag mitt koffeinfria kaffe i den. Blandar det med vanligt kaffe, så kan man sörpla latte hela dagen utan hjärtklappning lagom tills jag ska hämta barnen på skolan.

Kommentarer

Populära inlägg