Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Antikt och loppis

Loppisrunda

Igår körde min mamma och jag ut på en loppisrunda. Vi skulle till ett ställe jag varit på innan, men det visade sig vara en bakluckeloppis med få fynd istället för den årliga jag trodde, fel datum. Istället körde vi runt lite i trakterna mot Ystad och Trelleborg. Antikt, gårdsbutik och loppis lite här och där och fika på gästis i Anderslöv. En riktig feel-good-dag.

De två små söta ugglorna är salt- och pepparkar för ynka femton kronor. De är bara cirka fyra centimeter stora. Eller små. På bilden sitter de på instrumentpanelen i bilen och väntar på färd till det nya hemmet. Hooo.

Och en riktigt fin damejeanne. Den ska bara spolar ren med trädgårdsslangen. Den hittade jag i en antikaffär i en bondgård, ute i en shabbig lada där vinden ven, golven sviktade och ett kusligt mörkt hål stirrade på oss från ovanvåningen i ladan. Där fanns ett fint skåp också... hoppas jag hittar tillbaka ditnån gång.

På bilden nedan står min fina loppade kanna. I helgen hade vi afternoon-tea-kalas och te i den och en annan femtiotalskanna som inte är lika stilig. Teet i den fina kannan tog slut fortare i den fina kannan än den fula. Man inte visst inte bara äter med ögat, utan även dricker med ögat :).

Loppisrunda-1

Kommentarer

  1. Har nyligen upptäckt charmen med att gå på loppis :) och väntar på varenda helg nu, haha!

    Väldigt mysig blogg, hit tittar jag in igen :)

    Trevlig måndag!

    SvaraRadera
  2. Fina bilder - och en mysig utflyktsberättelse. Vilken fin samling porslin och glas ni har!

    Hoppas allt är bra!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, det blir jag glad för! ♥

Populära inlägg