Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Kungen på gröningen

Fasan

På vår lilla gröning utanför oss härskar den här fasanen, för det är bara en, två bilder alltså. Jag tycker det är lite sött, barnen säger ömsom "fasan" och ömsom "safan" och hör ingen skillnad. Samma med "turkos" och "kurtos". Risken finns att jag säger fel en dag när jag frågar efter en "kurtos tröja"... ni vet, efter ett tag hör man ingen skillnad på ett ord som är fel: det är ju ändå det andra ordet.

Happy måndag på dej!

Kommentarer

  1. Visst är det rart med barnens små felsägningar! En del fortsätter man att använda, fast barnen för länge sedan är vuxna!
    Vi sjunger till exempel alltid "ut med hunden och går" istället för "uti hundrade år", när någon fyller år!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  2. Hos oss äter vi "mormorskorv", ingen felsägning utan den heter så kokt medvurst. :)
    Kram :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, det blir jag glad för! ♥

Populära inlägg