Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Japan

Japan

Jag är som en tv-kock ibland och förbereder mina inlägg med kreativiteten på topp för att pytsas ut med lagom mellanrum. Dagens trevlig-helg-inlägg gjorde jag igår.

Idag läser jag på flera bloggar om Bloggers-Day-of-Silence för Japan. Jag kan väl tycka att det inte gör någon skillnad om jag bloggar eller ej, jag tänker väldigt mycket på vad som hänt där ändå. Så mycket att jag inte kan sluta tänka på det. Däremot är det bra att manifestera det till en dag för att få uppmärksamhet till att samla in pengar.

Men vet ni hur jag först tänkte? Jo, att det borde vara lättare för Japan att själva ta tag i det eftersom det är ett i-land och var förberedda på att det sannolikt skulle ske: det är inte som på Haiti. Men lika fruktansvärt ändå för varje drabbat individ. Elakt tänkt kanske. Men det finns andra ställen i världen där det också behövs pengar. Hörde till exempel Margot Wallström på P3 i morse som pratade om hennes FN-arbete med bland annat att hjälpa våldtagna kvinnor i Kongo.

Jag har en brevvän i Japan. Vi har brevväxlat sen jag var elva och hon var tolv. Det är i tjugofem år, vilket vi båda tyckte kändes oerhört länge när vi reflekterade över det. Jag har många tunna Air Mail-kuvert från henne med fin snirklig text och så kan hon teckna så fint.

Hon var den första jag tänkte på när jag hörde om jordbävningen. Jag mailade henne för att höra om hon klarat sig och fick till svar att hon var ok, men hade inte kunnat ta sig från sitt jobb, skrev om trafikkaos och ovissheten om familjen och vänner klarat sig.

En sista reflektion är alla illustrationer som poppat upp efter jordbävningen och tsunamin, där syftet är att samla in pengar. De är så vackra allihopa. Japans röda och vita flagga är tacksam att jobba med.

Sådär. Nu har jag sms:at iväg pengar till Läkare utan gärnser och Rädda Barnen. Gör du det också:
SMS:at 10KATASTROF till 72950, (10 kronor till Rädda barnen)
SMS:at LIV till 72990, (50 kronor till Läkare utan gränser)
SMS:at AKUT JAPAN till 72900, (100 kronor till Röda korset)

Bilderna finns här:
1. Han som målar röd cirkel
2. Sprucken cirkel
3. Hjärta i röda cirkel
4. Jordbävningsringar
5. Help Japan

Kommentarer

Populära inlägg