Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Ägg

Frigaende-agg

Idag vankades det pyttipanna till middag. Hade nästan glömt hur gott det är. Men det var lite mindre kött i än vad jag kom ihg: det var köpe-pytt nämligen. Men utan ägg ingen pytt, så jag fick mig en promenadtur till mataffären på lunchen, i underbart härligt vårväder. 14 grader! Kunde inte låta bli att skratta högt när jag läste vilken sorts ägg jag köpte: "frigående ägg"!

Kom också att tänka på vad min son sa när han var liten. Jag lyfter alltid på locket och kollar om äggen är hela, precis som mamma lärt mig. Han noterade det och sa till mig när jag tog äggkartongen i mataffärenoch sa till mig att inte glömma att kolla om äggen var mogna!

Kommentarer

  1. Men jisses, då slapp du bära dem...

    SvaraRadera
  2. Precis som vi härom dagen köpte "vedeldad skinka"! Tur att det var något kvar...
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  3. Ja bäst att lyfta på locket och se om de frigående äggen ligger kvar i sin låda :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, det blir jag glad för! ♥

Populära inlägg