Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Orion

Orion

Jag har läst (men inte avslutat, för matten var lite svår) en fempoängskurs i astronomi. En del brukar tro jag menar astrologi, men det gör jag inte. Jag tror att vissa intressen finns liksom i en. Jag älskade julkalendern med stjärnbilderna på himlavalvet när jag var liten, kommer ni ihåg den, Stjärnhuset från 1981. Och jag var nog lite småförälskad i Herkules också.

Korttidsminnet är det däremot sämre med: jag såg en bild förra veckan, men kommer inte ihåg vem elelr var, men någon hade i alal fall fotograferat himlen med lång exponeringstid lite efter att solen gått ned, innan det är helt mörkt. Måste testa. Så här blev det. Mr Orion, hans bälte, dolken och även hela pilbågen kom med! Och grannens trädgårdsbelysning.

Kommentarer

  1. Häftigt! Har en son som är tokig i stjärnor och universums existens...
    Var det loppis ute hos er i lördags? trodde bara det var varannan vecka... Jag var i Vellinge i lördags på lions där, helt ok också.
    Bollfransen är köpt på stoff och stil.
    Åse

    SvaraRadera
  2. Tack för infom om S&S ,Åse :).
    Lions har varannan vecka här, udda tror jag att det är. Får kolla Vellinge med!

    Tack Monica! Jag är nära att skriva "Monkan" fler agånger, hade en kollega för länge sen som kallades det.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, det blir jag glad för! ♥

Populära inlägg