Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Vilodagen

slappesöndag

Söndag är vilodag. Så förutom en knapp timme på gymmet har jag slappat, slappat och slappat. Skrapat ihop alla mynt i huset för att kunna gå och göra sig oskyldig hos jultidningskillen som varit hos oss tre gånger och vi är cashlösa. Varför tar de inte kort?

Vi har bakat en mjuk pepparkaka som blev ultragod med grädde och frusna lingon. Receptet? Finns i "Vår kokbok" (Eller "Vår kok bok " som den heter, för de rackarna har inte avstavat med bindestreck). Den fina fågelvasen hittade jag på Room i Stockis, tre små hål att sätta blommor i. Det ser ut som ett stilleben hämtat direkt ur skogen. Och bären är trädgårdens sista tecken på liv: gula fina rosknoppar och några bär. Ingen snö i vår del av Skåne inte. (Notera linslusen bakom bären).

Nä, jag får nog gå och sätta mig i soffan lite. Eller nej, jag lägger mig nog i soffan och funderar på om jag ska köpa det här huset eller inte. Vilket tror du det blir? ;)

Kommentarer

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, det blir jag glad för! ♥

Populära inlägg