Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Slumpen

Home Sweet Home

Barnen sover. Datordags. Jag startade Spotify. Det lustiga är att jag först skrev "satte på" så som man gjorde med en skiva förr i tiden.... för inlägget ska handla om just förr i tiden, och framtiden. En av slumplåtarna som visas vid starten var "Dancing with tears in my eyes" med Ultravox (nu blev det en sån där lyssna-på-tio-gånger-i-sträck-låt). Den kom 1984. Det är ett tag sen. Men jag kommer ihåg hur skrämd jag - 10 år - blev av videon: kärnreaktor gone bad och jordens undergång. Det är något med sådana filmer(/videos) jag gillar. Igår var det "Deep Impact" på TV och jag satt fascinerad vid TV:n. Det är det nog inte många som tror om mig som inte känner min sci-fi-sida.

Förra veckan såg vi "District 9". I like. Det är inte rymdvarelserna i sig, utan snarare möjligheten att det kan hända. För i ett oändligt universum händer det. Och hur man i Hollywood fantiserar om vilken teknik man använder i andra civilisationer. För den är alltid bättre än vår. Always in motion is the future.

Jaa, det var slumpen som bidrog till detta inlägg.
Filosofitimmen är slut för ikväll. Välkommen åter!
Och nej, jag har inte druckit vin.

Bild: Eget hitte-på. Såg en likande för ett tag sen hos en engelsk site. Men jag hittade på min själv. Annars hade jag inte publicerat den.

Kommentarer

  1. Åhhh, den gamla låten! Videon har jag inget minne av att jag sett, men den låter ju hemsk. Igår råkade jag av en slump se att de skulle visa filmen G mitt i natten. Du var nog lite för ung när den kom :-) men jag var jämnårig med en av huvudpersonerna, och jag älskade musiken i filmen. Jag programmerade in inspelning både på digitalboxen och dvd:n för säkerhets skull :-) Måste fixa en skivspelare så att jag kan spela den och massa andra gamla skivor, och bränna ner på cd.

    District 9 låter däremot inte som min kind of film…Gillar inte sci fi eller nån typ av film med "utklädda" människor, jag vill ha nutid och verkligt, möjligen undantaget Grease...

    Vilken jättefin bukett med vårblommor du gjort, och vad spännande att göra en framtidsgissning så där.

    SvaraRadera
  2. Monkan: Jag kommer ihåg "G" och att det var nåt som verkade riktigt coolt, men jag såg aldrig den. Borde kanske göra det nu istället. :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, det blir jag glad för! ♥

Populära inlägg