Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Kallt



Det var minst åtta år sen sist, om man inte räknar tre åk i Hestra för fem år sen: som jag åkte skidor. Igår åkte Ida och jag pulka, fikade, åkte pulka och fikade igen - åka skidor var inget kul tyckte hon. Och idag stod jag på ett par carvingskidor för första gången. Vilket faktiskt gick bra! Det är väl som att en gång ha lärt sig cykla.

Imorgon bär det söderut hem igen efter kortveckan i fjällen och närmare bestämt Vemdalen. Tänka sig att vi klarade hela resan upp med filmmaraton i baksätet, ingen som frågade när vi var framme eller hur långt vi hade kört... eller inte.

Det är fantastiskt vackert i fjällen. Men minus 28 grader är mer vad en skåning mäktar med. Jag blir liksom inte varm igen, trots dubbla lager myskläder, brasa och bastu. Sist måste en stolt mamma nämna nybörjar-Abbe som hoppade över ploga-stadiet och åkte nästan parallellt direkt! Vi kommer tillbaka :) men först vill jag ha sommar emellan!

Kommentarer

Populära inlägg