Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Vad är kreativitet?

Beautiful

Många frågar mig hur jag hinner med bloggen och mina bilder och var jag får mina idéer ifrån. Den första frågan är enkel att svara på: jag ser väldigt sällan på TV och jag har min svarta bok där jag skriver eller ritar ned en idé om den dyker upp vid ett tillfälla då jag inte kan omsätta den direkt.

Ofta föds en idé ur inspiration: det kan vara att jag ser en samlig tavlor i en inredningstidning, ser ett mönster på en tröja, två färger som passar ihop eller en fras eller ett ord någon sa och så börjar jag böja ordet eller (inom mig) uttala det annorlunda (möten är bra platser för detta...).

När man slutar tänka på saken i sitt sammanhang och släpper idén lös, då blandar den sig med andra idéer och formar sig till något konstruktivt. Vad betyder den egentligen och vad står där egentligen? Kreativitet går i alla fall inte att tvinga fram.

Om man söker på kreativitet på Wikipedia finner man bland annat den här meningen:
"När en idé är ny, nyttig och genomförbar kallas den kreativ. När en kreativ idé har förverkligats och nått en omvärld, vanligtvis genom att den kreativa idén blivit en produkt i form av en vara eller tjänst, och kommit ut på marknaden, kallas den innovation." Så ta en titt här. :) Där finns även länkar till tvärtommetoden och serenipiditet. Läs och begrunda (och vad händer om du inte gör det?)!

Kommentarer

  1. Det där har jag undrat som du vet - :-) Vet fortfarande inte riktigt hur du gör - bara att du gör det bra. :-)

    Hoppas att det gick bra i helgen! Siktar på att kunna komma och kika på lördag. :-)

    SvaraRadera
  2. Jotack, det gick bra. Kom mycket folk. Jag är där lö-sö, vad kul om du kommer dit!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, det blir jag glad för! ♥

Populära inlägg