Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Frukost i det gröna

Frukost i det gröna

I morse stannade jag vid kossorna och tog koort på dem i soluppgången. Det är tacksamt att bo i Norden där solens uppgångstid faktiskt varierar så mycket över året att man inte behöver stiga upp klockan fyra för att fotografera en soluppgång. Kossorna som annars bara brukar stirra, muade allihopa och tyckte nog att jag störde dem i deras frukost. Det kan man ju förstå. Jag tjatar ju om matro rätt ofta, så jag tog min bil och körde till jobbet. Och i Malmö var det molnigt.

En annan morgon sprang de alla som tokar över ängen åt samma håll. Jag körde vidare, svängde och kom en bit på väg när mötte traktorn som kom med en höbal. Det kände de igen det ljudet, vid den tiden betyder det frukost.


Bildens titel tolkad fritt från Manets titel....

Kommentarer

Populära inlägg