Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Körsbärssylt

Körsbärssylt

Skatorna har körsbärsfestival i toppen av trädet och vi går och länsar den nedre delen. Igår kokade jag körsbärssylt. Men fy vilket pill att ta ut alla kärnorna! Det gick snabbast att pilla ut dem för hand, utan kärnurtagaren. I receptet stod det att man skulle knäcka kärnorna, spara och mala "mandlarna" och lägga dem i sylten. Jag smakade en hel och det var som att få all julens mandelsmak i en enda tugga, gott men för mycket smak.

Samtidigt kom jag på lösningen på mitt förra problem, det var ingen svår nöt att knäcka egentligen. Får se om de växer nu när jag knäckt bort skalet. Om de gör, så är frågan bara: vem går och knäcker nötterna i skogen, jag menar, så det vilda körsbären börjar växa? :)

Bilder: Jag blev ganska nöjd med att lampan i taket speglar sig i körsbärsvattnet!

Kommentarer

  1. Hej!

    Igår kokte jag själv körsbärssylt.
    Pillade ut kärnorna för hand liksom du, men så kom jag på att jag hade en "olivurkärnare" i lådan och oj vilken fart jag fick! Den var helt suverän(ända tills den gick itu...).

    Hälsningar Jennie

    SvaraRadera
  2. Hej Jennie, hoppas din paj blev god, antar att den är uppäten sen länge?!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, det blir jag glad för! ♥

Populära inlägg