Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Vikingar

vikingar2



Att på vägen hem möta en viking gåendes genom rondellen på väg till Burger King är inget konstigt i juni. Det är vikingamarknad i den autentiska Vikingabyn. Men det ser lika udda ut varje år. Dessa rollspel som folk lever sig in i till etthundra procent vid den årliga vikingamarknaden!

Vi kom lagom till vikingaslaget. Rikigt spännande och nästan för spännande för Ida. Rikigt svärd, fula gammelsvenska ord, killar med långt skägg, trälar som var arga och krigstrummor.

Det är ändå fascinerande att gå där och titta. Nästan så att man för en sekund känner för att fara tillbaka till den tiden. För att känna hur luften var att andas på den tiden eller för att höra språket.

Vi köpte nygräddat tunnbröd med örtsmör, ost och rödlök. Hur gott som helst.

vikingar3
Coolare än så här blir det inte när man är fem år.

vikingatorn
"Jag ser hela Sverige. Joo, det gör jag".

vikingatorn2
Brisen briser än och bres extra bra på toppen :)

vikingahus1

vikingar1
Slaget ska just börja.

Kommentarer

Populära inlägg