Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Tirups Örtagård

Tirups Örtagård
Tirups Örtagård

På vägen mellan Malmö och Staffanstorp ligger en plantskola med café och butik. Konceptet börjar poppa upp på rätt många ställen, vilket är väldigt trevligt. Det finns även en lång hinderbana för barn byggd av stockar. Förra fredagen körde min syster och jag dit med barn och fikade, handlade (ännu fler) blommor - röd rudbeckia, rosa höstanemoner och en vit liten blomma som breder ut sig i rabatten men som jag glömt namnet på. Här lite bilder.


Tirups-Örtagård-2

Kommentarer

  1. ja där är fint i Tirup. Vi var där på en bröllopsfest en gång. Tyvärr regnade det hela tiden, men tänk så mysigt det kunde varit annars...

    SvaraRadera
  2. Så mysigt! Där måste jag helt klart göra ett besök. :-)

    SvaraRadera
  3. Viveka: Det visste jag inte att man kan ha fest där. Bra att veta - även om jag är gift så finns det ju fler fester och ogifta vänner!

    Malin: Ja, det kan starkt rekommenderas. Och försök "paxa" lusthuset, mysigt att sitta där och äta. :)

    SvaraRadera
  4. Underbart ställe, var där för några år sedan, köpte bl.a en marockans Mynta som gav upp detta året. dag för ett nytt besök till semestern tror jag.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, det blir jag glad för! ♥

Populära inlägg