Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Vårtecken

Kungsängslilja

I helgen var det dags för den årliga vårpicknicken till Torna Hällestad i vårskrud. Skulle jag bo nån annanstans, skulle jag kanske bo där. Blommor och dofter. Pannkakor och köttbullar. Spindlar och myror. Hej i år igen.

Vi besökte Flyinge Plantskola också. Ett överkursställe för trädgårdsentusiaster. En isop, en oragano, två höstsolrosor åkte med i bakluckan hem. Lillasyster somnade och när hon sover går det inte att väcka henne. Och sulkyn låg i andra bilen. Man tager vad man haver :) - se nedan!

Det blir nog inte mer vår än så här, möjligen mer blad, men sen är det sommar. Märkligt. Det är ju bara april. Och stundande maj kan också ha nyckfullt väder. Det är något som inte stämmer med vädret, klimatet. Mayday...

Vivekas vårtecken liiite tidigt, imorgon hinner jag inte göra inlägg!

vårtecken

Kommentarer

  1. Härliga bilder. Kungsängsliljan är alltid en favorit. Lite pinsamt att jag inte varit på Flyinge - när vi bor så nära. Dags att råda bot på det.

    Ser att du också har en riktig krulltott. Hon är faktikst väldigt lik min stora flicka. Söt som socker!

    SvaraRadera
  2. Kungsängsliljabilden är ljuvlig! Såå härlig bild på lillan som somnat!
    Kram Cilla

    SvaraRadera
  3. Jessika: Och hon stirrade bara på mej när jag berättade att hon åkt "rullebör".

    Malin: Man ska helst inte tala om lockarna, hon gillar dem inte... Så typiskt. Men det går ju som tur är inte att göra så mycket åt det! :)

    Cilla: Vi har hela två stycken kungsängsliljor av en hel påse planterade. Bättre än inga i alla fall!

    SvaraRadera
  4. massor av vårtecken:) Jag har också en kungsängslilja idag, de är väl häftiga med sina rutor:)

    SvaraRadera
  5. Som vanligt fina bilder och jag kan tänka mig lillasysters kommentarer till sovstunden i rullebören :-)
    Kram fr Trulle

    SvaraRadera
  6. Kungsängsliljor är en favorit. Jag har planterat blandat vita och lila, men det är bara de lila som trivs tyvärr. Men alltid något. Jag föredrar din plats i världen framför Torna Hällestad, fint men så långt från vatten och civilisation:)

    SvaraRadera
  7. Hon gillar att sova ute i friska luften din lilla tjej :-)

    Här blommar brudspirean nu och det är ju inte ens maj, konstigt.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, det blir jag glad för! ♥

Populära inlägg