Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Vår och värme

co2
2452

Igår på gymmet tittade jag på TV medan jag crosstrainade. Tiden brukar gå rätt snabbt då, det brukar den ju inte göra om man inte har kul, för jag vet att jag trivs bättre hemma än där. Nåväl. Det var ett miljöprogram med Clinton, Reinfelt andra kloka personer. Eller personer med möjlighet att förändra världen. Jag blir alltid så illa berörd när man pratar om klimatförändringar eftersom jag tycker att ingen gör tillräckligt.

Det stod svart kvinna på scen iklädd ett vackert tygstycke i alla regnskogens färger och samma tyg virat om frisyren. Hon fick nog vara där i egenskap av representant för Afrika och faktiskt hela u-världen. Emellanåt skyllde de lite på varandra, även om alla var rörande överens om att så här kan vi inte ha det: Problemet ligger i västvärlden: bilar, konsumtion. Problemet ligger i utvecklingsländerna: kolkraftverk på löpande band, sopberg och överbefolkning. Allt detta är ju problemet! Men de vet de ju.

Ibland önskar jag att man kunde se koldioxid. Eller att det var lag på att sortera sopor ner på minsta apelsinskal. Eller om man var tvungen att ha licens för att använda papper. Visst är det lustigt att både ekonomi och ekologi börjar på eko? Eller att G20 nästan ser ut som CO2?

Ha en skön fredag! Kör försiktigt. Men helst inte alls. ;)

Seattle
två-fåglar

Kommentarer

  1. Vilka intressant reflektioner och vackra bilder. :-) Jag håller med dig, ibland blir man så frustrerad över vad vi håller på att göra med den här planeten att man vill tvinga alla att tänka om.

    SvaraRadera
  2. jag blev lite deppig efter earth hour när man såg hur få som verkligen var med. För det kändes lite som "om jag bryr mig så släcker jag." Men så kanske inte alla tänkte.

    Jag tar iallafall SMARTEN som bara drar 0,43 eller så per mil.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, det blir jag glad för! ♥

Populära inlägg