Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Oskrivna blad



Det är något speciellt med en ny skrivbok. Det ligger en svart helt oskriven skissbok med etthundra extra tjocka blad i min väska. Den får nog ligga där ett par dagar till innan jag "näns" göra en första skiss eller anteckning i den. Det är lite som en ny bil, att värdet sjunker efter den första rullade metern. Men skillnaden är att en skrivbok blir mer och mer värd ju mer som antecknas, för ägaren i alla fall. Som en spegling av vad som rör sig i huvudet just nu. En sorts dagbok utan att vilja vara bevarande, utan snarare släppa ut tankarna, så att nya kan flöda.

Idag flödar knappt något kreativt. För inatt har inte bara ett av två sjuka barn hållt mig vaken, utan även tanken på att katten kanske var kvarglömd ute i ösregnet, något som dunsde i golvet - vet ej än vad - och årets första åskväder ett rejält sådant. Jag som trodde att min dotter skulle bli rädd, räddast var nog jag, jag tycker allt att åska är lite kusligt fascinerande. Ida satte sig upp och konstaterade att nu vill man inte vara ute och la sig ned igen och somnade om. Albert som som en ekstock. Danska vädersidan DMI är bra och tillförlitlig och man kan även kolla antalet blixtnedslag med en timmes fördröjning, om man inbillar sig att man drömde att det åskade, då ingen annan verkar ha märkt det.

Grymt rolig bild från Moleskine.

Kommentarer

  1. Tänkvärt och intressant! Ibland är de så kloka barnan och ibland blir de hysteriska för minsta småsak. :-) Upphör aldrig att förvånas. Åskväder missade vi. Hoppas ni blir bättre snart!

    SvaraRadera
  2. De flesta verkar ha missat det. Tack och tack detsamma till er!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, det blir jag glad för! ♥

Populära inlägg