Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Skjuts in i munnen

Vardagslyx

Det är något visst med hemmabakat. Och att baka med barn. Mamma får jag smaka på jästen? Mm, vad gott det är med mjöl. Åhhr, ska dom jäst igen?! Men sen: att få ta en andra kanelbulle medan plåten fortfarande är varm. Att jäst och jag så sällan kommer överens är en helt annan sak. Att jag försökte göra bullarna något nyttigare genom att blanda i hälften dinkelmjöl är också en annan sak. Det är dumt att försöka göra det onyttiga nyttigt. Och det är också dumt att inte ha en hushållstermometer. Men det gick ändå. Det syns kanske på bilden. Tänk att få avsluta varje kväll så. I love fika.

Kommentarer

  1. Kul bild! Mina bullar har tagit slut i frysen ska försöka baka på fredag kanske.

    SvaraRadera
  2. Jättefin bild. Är imponerad av din huslighet. Själv bakar jag mina bullar i frysdisken. :-)

    SvaraRadera
  3. Anna-Karin: Ja, "ångskuggan" blev bättre än bullarna...

    Malin: Du behöver inte alls bli impad: det är andra gången i mitt liv jag bakar kanelbullar!

    SvaraRadera
  4. Nu vill jag ha en bulle... ;) Utmaning hos mig!

    SvaraRadera
  5. Dinkelmjöl??

    Det hade jag ju i mina muffins också eftersom vanliga vetemjölet var slut och faktum är att dom blev änna lite torra! ha ha!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, det blir jag glad för! ♥

Populära inlägg