Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Uppmärksammad dag

Grattis-pa-femarsdagen2

Uppmärksamheten riktades i morse på husets 5-åring. Lyckan var total när paketen öppnades. Om möjligt ännu lyckligare när det största paketet öppnades och Star Wars E-wing Fighter landade på täcket. Jag blev lika lycklig själv över att se hans glädje - det är inte bara ännu en pryl utan rekvisita till fantasin, rollspelandet och den långa vägen mot vuxenvärlden! Själv är jag väldigt svag för science fiction och även Star Wars. Även dotterns intresse för Star Wars väcktes idag: när pappa berättade att det finns en prinsessa i Star Wars, som är prinsessa i hela rymden.
Ikväll är menyn redan beställd och det vankas röda pølser med bröd och rostad lök. På lördag står det släktkalas i kalendern och menyn håller som bäst på att planeras:

Jag smakade vaniljmarinerad skinka i Danmark för ett tag sedan. Jag gillar udda blandningar som visar sig vara en 1+1=3-kombination. Vanilj kan ju användas till annat än kakor och sötsaker, men ibland måste man uppleva det för att inse det. Kreativitiet är enligt min man förmågan att se lösningar och kombinationer som ingen annan sett. "To boldly go where no man has gone before", nä det var ju Star Trek, inte Star Wars. Jaja.

Grattis igen min käre lille pojke!

Tisdagstema idag är uppmärksamhet. Bilden är min son som jag gjort till honom. En liten egotripp att hänga på väggen.

Kommentarer

  1. Snyggt. Gissar att det ligger många timmars arbete bakom.

    SvaraRadera
  2. Ja, tänk om man inte ska få uppmärksamhet på sin födelsedag! Tur din son har en uppmärksam mamma! ;-)

    Fint gjort foto!!! :-)

    SvaraRadera
  3. Carro: Tack. Ja, det gör det, men det är många roliga timmar.

    AnnaKK: Det vore väl hemskt att inte få det! Själv hör jag nog inte till den kategorin som kommer att säga att de slutar fylla år när de blir äldre, (men jag har inte nått den åldern än iofs). I love presenter och kalas!

    SvaraRadera
  4. Superfint!! Och grattis till stora 5åringen!!

    SvaraRadera
  5. Maten låter spännande, du får berätta hur det blev sedan, potatisgratäng med färdig ostsås. Ska man våga prova det :)
    Väldigt fin bild. Du är så duktig!

    SvaraRadera
  6. Fin bild! Du är duktig. Och såklart ska han uppmärksammas idag, bra val av födelsedag också :). Grattis till honom!

    SvaraRadera
  7. Goding ;) Sonen älskar också lego. Han leker verkligen med det och det är kreativt att bygga. Kanonleksak!

    SvaraRadera
  8. Åh vilken fantastiskt fin bild. Enkelt kanske när föremålet är så otroligt söt :-)
    Hoppas det blir gott och uppskattat med den franska chokladkolapajen. Hela menyn ser verkligen supermumsig ut - vaniljmarinerade filén t ex ... hmmm. Nu blev jag hungrig. Ha en fin dag och grattis till stora lillkillen. //Märit

    SvaraRadera
  9. Tack Mia, jag hälsade honom igår!

    Och tack Petra! Jag lovar att återkomma om gratängen.

    Karin: Ja, jag såg att det var din dag igår med, hoppas du fick mitt grattis!

    Jessika: Jag byggde Lego igår så det stod härliga till. Det var riktigt kul!

    Tack Märit, då är då snäll! Ja, jag bara undrar var man köper glykos, vet du, Apoteket eller vanlig mataffär?

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, det blir jag glad för! ♥

Populära inlägg