Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Hållbarrt

hållbarr

En kungsgran? Jag har länge tyckt att det egentligen är lite tokigt att ta in ett träd, hänga saker i det och sen slänga det. Slöseri och synd om trädet. En plastgran då? Det blir inte riktigt samma känsla. Men det är praktiskt. Dyrt, men billigare och miljövänligare i längden än en riktigt huggen gran. Därför har jag i år sett till att lösa mitt julgransdilemma för flera år framöver: Vi köpte en liten gran i kruka! Till våren får den flytta ut och sen in igen till nästa jul. Då en decimeter längre. Så kan vi hålla på ett tag, för i rummet där den står är det som högst fyra och en halv meter i tak. Det tycker jag är hållbarrt. :)

När vi klädde den igår efter middagen, utbrast min son:

"- Åh, det här var skönt att göra!"

Jag förstod precis vad han menade. Han fick utlopp för sin energiska kreativitet han bar inom sig. Precis som mamma! Kotten faller inte långt från granen...

Uppdaterat med äkta vara.

Lille-Julgranen

Kommentarer

  1. det var ju klokt. Hur stor är den? Var köpte du den? Kristina

    SvaraRadera
  2. Cirka en och tjugo ungefär. Vid blomsteraffären på vid högersvängen till byn ;) köpte jag den.

    SvaraRadera
  3. Jag håller med det känns verkligen som slöseri att ta in en gran några veckor och sedan slänga ut den. Men jag brukar trösta mig med att min gamla papperskunskaps lärare sa att egentligen borde vi hugga ner mer skog (och göra papper av den) för nya små träd förbrukar koldioxid så det knakar om det när de växer upp men äldre träd förbrukar inte så mycket. Mindre koldioxid = mindre växthuseffekt, bort med äldre träd och så nya små plantor istället :-)

    SvaraRadera
  4. Jättesött med en liten gran i kruka. Vad tidiga ni är med att klä den.. vår kommer inte in förrän till siste advent... tror jag...
    Hela Näset flyktingar, jo det skulle se nåt ut det.... undrar vem som hade välkomnat oss:)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, det blir jag glad för! ♥

Populära inlägg