Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Chokladkolatårtan och såsreceptet

Leilas-chokladkolatårta

I lördags bjöd vi på chokladkolatårta, bakad efter recept designad av Leila Lindholm. Det stod i receptet att den skulle serveras i tunna bitar med lättvispad grädde. Den var verkligen märktig och jag placera den bland godisrecepten istället. Det som blev över skar jag i fyrkantiga munsbitar och frös in. Farligt att veta att de ligger där. De går nämligen att stoppa i munnen direkt från frysen, så smälter de sakta och ljuvlig kolasmak smälter sakta fram. Mm. I brist på en riktig ros blev det en röd klubba istället. Inga protester.

Jag lovade ju recept på sås också. Vi är inga såsfantaster i familjen. Däremot är min mamma den som ber om en extra skål på restaurangen av sås. Detta receptet har jag fått från en vän och passar bra till de flesta kötträtter.

Förresten, som vanligt frågade jag vad barnen fått till lunch på dagis. "Kött". Vad för slags kött undrade jag. "Brunt". Jaha. Såsen hade i alla fall passat till det köttet med.


världens-godaste-sås

Kommentarer

Populära inlägg