Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

En korvamacka

macka_nesta_malmö

Vid lunchdags idag köpte jag mig en macka på Nesta. Ett av Malmös bästa café eller ska jag kalla det matupplevelsecentrum, inte bara enligt min mening. Den stolta baristan Roberto gör varje kopp med kärlek, vilket också syns i form av ett hjärta i varje färdig latte. Det är inte bara "ännu en kopp". Och den serveras med ett "prego".

Jag beställde "den mackan med korv". Och insåg snabbt det inte bara var "en macka med korv", utan fick det vänliga svaret: "Du vill ha den med milanosalami, buffelmjölksmozzarella, kronärtskockscreme och basilika?". Ja, just det. Mackan förtjänade en mindre utläggning och han bakom disken njöt av att räkna upp vad mackan innehöll. Den gjorde turen på tjänstecykeln i småregnigt, töande och alltid småblåsigt Malmö till en skön resa med ljuvliga smaker söderifrån. Jag kunde nästan höra en cittras smäktande toner längs de smala gatorna i Gamla Västers kvaret. Mm.

Kommentarer

  1. Den låter fantastiskt god, den där korvmackan! Har du förresten några Malmötips så tar jag tacksamt emot. I mars (långt kvar jag vet men den som väntar på något gott...) lämnar jag och maken barnen hos farmor och farfar i Växjö och tar tåget till Malmö där vi ska se Jesus Christ Superstar och lyxa till det med två hotellnätter.

    Jag har inte varit i Malmö på evigheter och tar gärna emot tips om restauranger, caféer, hotell och annat.

    SvaraRadera
  2. Jag ska fundera och återkommer med tips! :)

    SvaraRadera
  3. Kajsa! Jag sitter här och syr en blus (en partyblus :)) kvällskanten och så kom jag på att jag helt glömt bort att jag utlovade Malmö-tips. Jag skickar ett mail till mig själv så jag kommer ihåg ska jag fundera under dagen imorgon!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, det blir jag glad för! ♥

Populära inlägg