Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Tur utomlands

Danmark_081121_2

Idag har jag varit utomlands. Inte så glamoröst, bara i Köpenhamn, på mitt jobbs huvudkontor. Det känns fortfarande lika internationellt och lite spännande när man kör över bron. Och ännu mer internationellt blev det då jag körde in om Kastrup. Flygplatskänslan. Jag gillar den. Vad gjorde jag på Kastup då? Där ligger - enligt min mening - kaffeställens kaffeställe: Starbucks. Med en jättemugg som sällskap i bilen startade dagen bra.

Jag är på huvudkontoret så sällan att jag precis kommer ihåg vägen dit. Blir lika förvånad när jag faktiskt hittar dit, även om jag körde förbi huvudporten idag... "Väl över bron, så kör man förbi kolkraftverket (tredje bilden), bron med tjocka röret, förbi den blå skorstenen med målade moln, förbi en cykelaffär, vänster vid trafikljusen vid den dåliga vägen och sen vänster vid McDonalds och tågstationen som ser sliten och farlig ut. Ungefär. Sen är man framme hos de snälla farbröderna i huvudporten!" Kanske inte en vägbeskrivning som fler än jag hittar med, men den funkar!

Under en mindre seriös del av mötet fick vi prova choklad som vi ska ha på en mässa. Godkänd, minus en med marsipan med spritsmak. På vägen hem började det hagla stora korn som smattrade på bilen. Akta lacken! Väl hemma igen ligger Skåne täckt i ett tunnt, tunnt lager snö! Hoppas, hoppas snön ligger kvar hela helgen!


Bonus: Jag skrattade gott med min norska kollega som pratade om Excel shit och inte Excel sheet... :)

danmark_081121_1

Kommentarer

  1. Starbucks har helt klart det bästa kaffet, oavsett vart i världen man är!

    SvaraRadera
  2. Jag gillar din inspirerande blogg och har lämnat en liten award till dig inne hos mig, hoppas det inte gör nåt att jag länkade till dig!

    SvaraRadera
  3. Hej vilken fin blogg du har :-)
    Jag såg i ett av dina inlägg att dina ekollonskott börjat "blomma" Hur gör du???
    Har planterat flera stycken men inga har kommit upp :-(
    har du något bra tips?
    Hälsning
    Rebecka

    SvaraRadera
  4. Lilla jag: Visst har de?! Allt annat är kopior.

    Vera: Nä, men tack, vad glad jag blir! Klart att du får länka, bara kul.

    Rebecka: Tack! Ekollonen har jag lagt på ett fat med cirka en cm vatten. Där har de fått ligga i fönsterbänken i ett par veckor. Vissa är snabba, vissa tar lång tid på sig att gro. Sen stoppar jag ned dem i en flaska, ibland med plastfolie runtom, så att de inte tillar ned i flaskan: de krymper lite. Nu har jag 18 stycken.... Lycka till!

    SvaraRadera
  5. Fattar inte var den här stora hageln kommer ifrån nuförtiden?

    Jag har varit med om två omgångar med enorma hagel senaste året men aldrig förr! Rätt häftigt ändå!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, det blir jag glad för! ♥

Populära inlägg