Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Ryggradslöst

maneter_i_sjon

Vi är många som vill använda tjänstecyklarna på lunchen på jobbet. I veckan hann jag inte boka en. Man får bara boka lunchtimmen - det vill säga nöjesturer - samma dag. En oskriven regel som jag inte är säker på om alla känner till. Vilket kapitel i personalhandboken skriver man det? I samma som att just den stolen sätter man sig aldrig på vid fikat ;).

Utan cykel fick jag istället gå. Då ser man saker man inte hinner se på cykel. I kanalen såg jag vad jag först trodde var ett oljeutsläpp. Det var drivor med maneter! Det blåste mycket och de genomskinliga märkliga varelserna bara bokstavligen bara följde strömmen. Vackert. Och ingen kamera med. Hittade en enkel och schematisk bild med intressanta former på djuren på Wikipedia. De är faktiskt riktigt vackra, se fler här. Till formen inte helt olikt denna ytterlighet.

Det var bara det. En reflektion. Det var nog formerna: maneterna och vattenytan, hur de skulle te sig grafiskt som fick mig att fundera vidare på ögonblicket.


Illustrationer: egna

maneter_i_sjon1

Kommentarer

  1. Det lät jättevackert med maneterna, synd att kameran inte var med men du hittade ju fina bilder ändå!

    Många är rädda för eller tycker maneter är otäcka men jag gillar dom, uppväxt vid havet som man är.

    En gång när jag var liten så var "hela" havet smockfullt av öronmaneter, det såg så oemotståndligt ut och jag bara var tvungen att gå i och simma omkring bland dom - gud så härligt och halt det var, men jag fick simma försiktigt så att dom inte gick sönder (Marstrand i mitten av 70-talet)

    SvaraRadera
  2. Jag tycker det är otäckt när föräldrar låter sina barn leka med maneter.

    Det ska ju finnas en sjö på ön Palau full med maneter. Kanske något för dig! Menjag kan tänka mig att det är en rätt skön känsla ändå att simma med dem! Så länge de inte är så här stora:
    http://news.nationalgeographic.com/news/2006/01/0119_060119_jellyfish.html

    Bilderna är en kombo av 90% Photoshop och 10%PowerPoint.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, det blir jag glad för! ♥

Populära inlägg