Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Gamla ting

loppis_skål2

loppis_skål1

blommig_bricka1

blommig_bricka2


I helgen var det loppisdag igen i ladan inte så långt från oss. Det märktes att det är lågsäsong, inga sommargäster. Vi var ändå en del som trängdes där. Bland annat min gamla klasskompis, vi går dit tillsammans ibland. Jag hade min mamma och min dotter med. Min mamma är novis i ämnet. Det blev en del glada tillrop åt saker hon kände igen och hon beslutade att inom kort göra en utrensning i skåpen därhemma. Det bästa hon fann på loppisen var en väninna hon inte sett på år.

Jag fyndade bland annat en pokallik skål i tjockt glas och en söt liten men tung bricka med vackra blommor runtom. Perfekt för några pepparkakor eller två tjocka stearinljus.

Sötaste fyndet gjorde min dotter: lilla kattkrukan fem centimeter hög. Hon gjorde även det tuffaste fyndet: en Kalle Anka-tidning. Men den var nog mest för att impa på storebror och för att få ha en helt egen Kalle Anka-tidning.

... läs mer under bilden...

sötaste_fyndet

Det är en sån känsla att hitta en unik sak som bara känns rätt i magen. Och känslan av att det är ett fynd. För det är det för det mesta. Jag brukar också fundera på i vilket hem tingen tidigare har stått. Vem har tidigare använt den lilla brickan, vad använde dem den till och var kom den ifrån? Jag ser en gammal snäll tant framför mig som kommer med ett glas vatten på brickan till gubben sin. Ett sånt glas som man hade i matsalen på lågstadiet. Glasskålen har varit till bredden fylld med röd-och-vita polkagrisar och stått mitt på ett dignande gottebord bredvid radiokakan och knäcken vid juletid i skenet av vita hemstöpta stearinljus. Snö ute. Tror jag. Det känns rätt trevlig om det varit så.

Kommentarer

  1. Brickan var mycket fin, helt i min smak också. Den där loppisen kanske man får snoka rätt på :)

    SvaraRadera
  2. Lions, R*ng S*nd. Vet du var jag menar? ;)

    SvaraRadera
  3. Men åhh vilka mysiga saker ni hittade och va läckert det blev med citron och lime i skålen eller är det melon kanske - snyggt iallafall!

    Den där brickan tyckte jag var extra fin!

    SvaraRadera
  4. Hej Caroline, står det i tidningen när det är loppis? När är det nästa gång? Kram K

    SvaraRadera
  5. Infing: Det är pomelo. Den här dock utan smak... förra jag provade smakade som ljuv ananas faktiskt! Tack :)

    K: Tänkte på dig att det är dags att vi tar en tur dit tillsammans kanske + fika hos oss. :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, det blir jag glad för! ♥

Populära inlägg