Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Flødeboller

Sumerbird_2

Med lördagens tidning följde en bilaga om vad man kan hitta på i den huvudstad som ligger närmst oss skåningar, Köpenhamn. Mina ögon fastnade för en bild på en gräddbulle med en jordgubbe inuti. Vad läcker den såg ut! Lagom stor och lagom söt och lite nyttig. Jag kunde inte släppa den och frågade igår, måndag, mina danska kolleger om de kände till chocolaterian Summerbird. Visst gjorde de det, samtidigt som de fick något lyckligt i blicken och berättade att bottnen på gräddbullarna är gjord av mandelmassa, det ser man på bilden. Ett litet konstverk. Köpenhamn nästa!

Summerbird betyder fjäril på danska, sommerfugl.

Summerbird_1


Bilder: Från Summerbird.

Kommentarer

  1. Åhå! Läcker! Den skulle passa perfekt som avslutning på min uppvärmda lunch (potatis i micro är verkligen sådär...). Jag har ett "chokladdoppar-set" från Summerbird och har även smakat lite praliner därifrån.

    SvaraRadera
  2. Jag antar att chokladdopparsetet är populärt hos den yngre halvan hos familjen (också)?
    Tänkte ge mig på att baka egna sådana gräddbullar ikväll eller imorgon. Eventuellt kommer resultatet på bloggen.

    SvaraRadera
  3. Den munken med jordgubbe i skulle jag absolut testa om jag fick möjlighet, mums!

    SvaraRadera
  4. Wow! Vilket konstverk, med jordgubben i mitten. Och det låter ljuvligt gott dessutom.

    SvaraRadera
  5. Anna-Karin, heter det munkar i dina trakter?

    Kajsa, ikväll ska den testas: gräddbulletårtan. Jag vispade så att mixerstaven glödde. Återkommer med resultatet, om den var god!

    SvaraRadera
  6. Japp i Göteborg säger vi munkar :-)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, det blir jag glad för! ♥

Populära inlägg