Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Adobe, produktchefen och den hänförda publiken

adobe_launch_tour

I en fullsatt salong på Slagshuset i Malmö (jag sitter till vänster i mitten) samlades igår runt femhundra förväntansfulla och mest svartklädda kreatörer. Det var dags för produktcheferna, evangelisterna, från Seattle att hänför den svenska publiken om Adobes uppdateringar kring sina fjorton produkter i CS4, Creaitve Suite 4. De titulerar faktiskt sig själva evangelister, world-wide-evangelists. Programmen med flest användare i publiken var Photoshop, men även Illustrator, Indesign, Fireworks och Dreamweaver och nyheterna visades med snygg grafik. Såklart. När de pratade om programmen använde de benämningar som "Photoshop thinks..." och "Illustrator looks at..." - som om de vore ett väsen med egna känslor.

På scen befann sig tre vise män Rufus Deuchler, Jason Levine och Greg Rewis, som pratade om sina produkter som behandlar bild och tryck, webb och ljud & video. Jason Levine var en man med cowboyboots och en grå hästsvans som fått mycket balsam och med ljudeffekter han själv gjorde som fick hela hans presentation att framstå som en tecknad film. Annorlunda men kul grepp och väldigt amerikanskt eller kanske osvenskt?

Som en sammanfattning på seminariet kan jag säga att jag kom fram till två slutsatser. Den ena är att det är Adobes skyldighet att leverera snabbare och bättre programvara med tanke på vilken dominans de har på marknaden. If you can't beat them, join them. Före detta Macromedia med bland annat Flash och Dreamweaver i sin portfölj köptes ju upp för ett par år sedan och ingår numera i Adobe-koncernen. Följden kan bli minskad konkurrens som inte gynnar utveckling eller så ser de till att hålla förstaplatsen och leverera superb programvara. Jag tror på det andra alternativet.

Den andra slutsatsen är att alla förbättringar på programmen har det gemensamt att man sparar tid. Tid genom genvägar, förenklingar och smarta lösningar som:

- Panel för justeringslager och lagermasker
- Content aware scaling
- Rotera canvasen fritt
- Möjlighet att se de faktiska pixlarna vid maximumförstoring utan scripts
- Bättre utnyttyttjande av grafikkortet vilket gör Photoshop otroligt snabbt!

Rufus Deuchler visade en bild på 1,3 Gb och han zoomade från fullt skärmläge till maximumförstoring på mindre än en halv sekund. En våg av åhhh svepte genom publiken och då slog det mig: de ÄR evangelister och jag sitter på ett väckelsemöte. Alla var rörande överens om hur bra produkterna är. Adobe-sekten. Nästan.

En sammanfattning av sammanfattningen är att jag tror att om tio år finns det bara ett program från Adobe. I det är alla programmen inbakade eftersom de blir mer och mer lika varandra.


Hallelulja!



Bild: I pausen bjöds det på yellow pills och pink pills (Utvecklingsnamnet för version CS3:s var Red pill och en bild på det finns att hitta som ett påskägg i Arkiv-menyn. CS4? Stonehedge).
Insnöad på CS4? Jag? Nae, eller....?

Kommentarer

  1. Jag gissar att jag skulle varit fåret (läs fårskallen) i den församlingen ;-)

    SvaraRadera
  2. Hi Caroline! Thanks for the kind words, and I am glad you enjoyed our presentation.
    Take care, and go create!
    Rufus

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, det blir jag glad för! ♥

Populära inlägg