Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Skönsöndag

Walk_in_the_forest, nature, trees, children

Det blev minsann en tur i skogen i helgen. Egentligen skulle det lagas Jessikas blåbärspannkaka till eftermiddagslekkompisar och medföljande föräldrar. I helgen var det dock dags för årets upplaga av Ekorundan och vi besökte samma gårdar som förra året. Den ena var sig lik, men den andra hade ett mindre utbud av aktiviteter, reducerat till köpa grönsaker eller köpa fika (som dessvärre var slut). Förra årets ponnyridning, traktorkörning och ciderprovning stod inte med på schemat i år och inte heller klappa kattungar, men det får katterna stå för! Besvikna blev vi ändå inte i slutändan: istället bjöds det på storfika i rofylld omgivning på Kulturens Östarp under bar himmel.

På vägen hem körde vi förbi min syster och hennes familj i huset de flyttade in i för en vecka sedan. Oj, är klockan fem i sex och oj, ska ni äta nu? Jatack, sa vi till middag med trevligt sällskap och fick även vara med om när barnens kusin tog sina fem första vingliga steg!

Bilder: Sonen och kompisen, vars mamma jag känt sen gymnasiet och nedan liten svampling, fyra grisar sover skavklövrars och ett litet orosmoln.

Ekorundan

Kommentarer

  1. Ingen pannkaka? I´m chocked ;)Kolsyrad whiskey är nu testad och rekommenderas INTE av maken ;)

    SvaraRadera
  2. Haha, ni testade! Jag ska meddela resultatet!

    Det blev fläskpannkaka igår istället, mannen hittade inte blåbären, men jag ska göra den: barnen har inte glömt den utlovade "middagen"/efterrätten. :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, det blir jag glad för! ♥

Populära inlägg