Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Vad gör man med mangold?

mangold_loppisfynd

Inte så långt från oss ligger en gård som säljer lokalodlade grönsaker. Känns extra bra att cykla dit och handla fräsch mat. I juli hade de mangold, som jag köpte enbart för den fina färgens skull. Vihade dem i en sallad, men de tog över smaken rätt lätt, lite som sötaktig blekselleri.

Klart jag kan googla fram ett recept, men har du som läser något tips?

Salladskålen fyndade jag på loppisen på en annan gård inte heller långt ifrån oss förra lördagen. För det mesta tycker jag sakerna ser skräpiga eller tycker att de andas för mycket jag-har-stått-och-samlat-damm-hos-någon-annan-i-150-år eller så känns det bara för sunkigt. Men ibland hittar man en sak. Den bara står där och det känns rätt i magen direkt. Så ska man snabbt som ögat fram och lägga vantarna på den, men samtidigt inte visa en min som avslöjar ens fyndglädje. Ett loppis-ansikte, inte poker-face.

Kommentarer

  1. Har du något spenatrecept byt ut spenaten mot mangold, prova det är gott!

    SvaraRadera
  2. Stuvad spenat är ju en klassiker, så det ska jag prova med mangold. Tack!

    SvaraRadera
  3. Va snyggt du lagt upp din mangold!

    Jag brukar odla mangold för att dom är så himla fina i grönsakslandet med sina olika färger (fast i år hann jag inte med).

    Det godaste är att använda bladen när dom är späda och ha dom som sallad, brukar även använda späda rödbetsblast...verkligen muuumsigt!

    Annars är stjälarna bra att ha i lasagne i röran mellan plattorna!

    SvaraRadera
  4. Tack Infing för de bra tipsen, de ska jag också testa!

    SvaraRadera
  5. Hej! Kul att läsa din blogg + många fina bilder! Fastnade för den snygga mangoldbilden. Den väckte minnen av mammas mangoldsoppa. Mycket enkel sak bestående av grönsaksbuljong, mangold, redning av mjöl och mjölk, valfri mängd mjölk och grädde, salt och peppar. Och 70- och 80-tal som det var så användes örtsalt på (du vet den klassiska med grön burk?) Mild och fin och kanske barnvänlig om man inte som jag har en dotter som ratar allt som liknar sallad det minsta lilla ;)
    /Loppis-Annika

    SvaraRadera
  6. Tack Annika! Det lät enkelt och gott, ska testas. Visst vet jag vilket saltet är, det var gott :-)
    Jo, jag känner även till det här med barn och grön mat... Den ena äter helst inget grönt, men den andra äter hellre grönt än godis.

    SvaraRadera
  7. Min favorit med mangold:
    Värm en rejäl smörklick, en skvätt olivolja och en krossad vitlöksklyfta. I med strimlad mangold och stek några minuter. Gott till det mesta!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, det blir jag glad för! ♥

Populära inlägg