Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Skynda att inte stressa

ss

Efter sommarens ledigheten kändes det extra långt att pendla de där två och en halva milen till jobbet och sen hem igen. Ett litet vägarbete försenade mig en kvart en morgon och jag kände hur jag höll på att stressa upp mig medan jag satt i bilen över att tiden gick, men inte jag. Då kom jag på att stress handlar egentligen om ologik. Det är inte logiskt att tro att jag ska hinna in till stan på tio minuter. Om jag istället insåg att det tar tjugofem minuter och jag kan inte påverka det, så får konsekvenserna bli vad de blir: jag kan ändå inte komma snabbare fram om än ringa jobbet och meddela fakta. Det är inte heller logiskt att tro att jag hinner med att samtidigt hantera och avsluta tio stora projekt på två dagar. Eller sex tavlor på två timmar när barnen har lagt sig. Prioritera och organisera och säga nej - till sig själv. Inga nyheter egentligen, men nu ska det bli mindre stress i vardagen.

Boken Slow står halvläst (eller halvoläst) i bokhyllan. Hann jag inte läsa den färdigt för något annat kanske? Dags att plocka fram den i helgen. Och en ljudbok till bilresorna. Eller radioprogrammen med Sommar.


Bilder från i somras. Kreativitet kommer när hjärnan inte är stressad, när nervtrådarna inte är överbelastade utan mår bra och kan associera fritt. :-P

Kommentarer

  1. Du är klok.
    Sommarprogrammen håller jag på att lyssna mig igenom. De är bra på jobbet när jag sitter och pillar med InDesign eller nåt liknande.

    SvaraRadera
  2. Du med, så fortsätt blogga ;-)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, det blir jag glad för! ♥

Populära inlägg