Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Mat på stan

kebab
I veckan är det festival i Malmö, för 24:e året i rad, ungefär. När jag går ut från kontoret, som inte ligger mitt i stan, känner jag doften från thaimat, langos, wåfflor (ja, på festivalen stavas det med "w"), spunnet socker och allsköns annan cuisine. Längs gågatan med affärer lockandes med höstens haute couture trängs stånden med hot flottyr. Igår testade jag "Sex stycken tapas" eller tappas som det kanske borde kallas eftersom de verkade ha tappat hälften av det som borde funnits på tallriken. Räknas sås som en tapas? Fortfarande hungrig vände jag mot kontoret igen gårdagens snabba stadstur.

Idag var köerna långa vid kvart-över-tolv-snåret till de flesta små stånden, men inte till kebab-ståndet. Det tar jag, det var 100 år sen jag åt kebab. Lagom tills jag traskade iväg med rullen, kom regnet och rullen började falla sönder. Stod du vid kebabståndet samtidigt som jag? Då kan du följa sallads- och kött-spåren för att hitta till mitt jobb...

Festival är kul och ordet betyder visst slut-på-fastan, så det stämmer ju. Imorgon blir det sushi.

Kommentarer

  1. Ibland är det riktiga floppar man hittar. Jobbigt tycker jag det är när sydsvenskan hissar något speciellt stånd då är det milslånga köer just där och helt tomt brevid.
    I år har jag bara testat thai. Men så jobbar jag ju i Lund. Min favorit brukar vara Djurens rätts stånd. Åt en väldigt god vegansk kebab där en gång.

    SvaraRadera
  2. Det var kommentaren hos dig som ledde till detta inlägget :-)

    Jag återkommer med rapport från dagens lunch här senare idag.

    SvaraRadera
  3. Det blev festivalbojkott, lunch med syster + bebis = microvågsugn required. (Kycklingsallad på Espressohouse).

    SvaraRadera
  4. Espressohouse är aldrig fel. Jag älskar deras cheesecake (tyvärr)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, det blir jag glad för! ♥

Populära inlägg