Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Ostmuffins

ostmuffins

Världen av muffins öppnade sig för mig när jag pluggade i USA. Det var inte de platta tantkakorna längre utan svulstiga måltider fyllda med godsaker. Men man behöver inte bara stoppa i onyttigheter. Jag har provat ett par recept med bacon, lök, örter och liknande ingredienser.

Igår när lillasyster sov framför "Pippi på de sju haven" (jag är rätt trött på att höra "Bomber och granater och fasliga pirater") bakade friske storebror - dock i karantän från dagis - och jag dessa ostmuffins:

5 msk sesamfrön (vi hade bara svarta sesamfrön, det ser aptitligt ut med de små prickarna i)
5 msk solrosfrön
50 g pumpafrön
6,25 dl vetemjöl (japp, korrekt gissat, översatt bok från landet med konstiga mått)
3 2,5 msk bakpulver (fritt tolkat av mig eftersom vetemjöl med bakpulver inte excisterar i Sverige vad jag vet)
en nypa salt
1 dl cheddarost
1 dl parmesanost
2 ägg
2,25 dl "mölk"
125 g osaltat smör (ja, det hade inte heller, så nypan salt ovan fick utebli)

sesamfrön till garnering

Blanda alla torra ingredisenser och därefter även osten.
Vispa ihop ägg och mjölk och därefter smöret.
Blanda ihop allt lite snabbt till en inte allt för inte för jämn smet.

In i ugnen på 210 grader i 20 minuter.
Laga under tiden lite kaffe, skumma mjölk och blanda saft.
Mm!

Kommentarer

  1. Utskrivet - skall bakas imorgon! Låter mumsigt :)

    SvaraRadera
  2. Åh låter supergott! Ser ljuvliga ut oxå. Skall spara i min matmapp.

    Tittade på en film igår om en man som vann gratis muffins resten av livet. Blev så himla sugen o inte blev det bättre nu;)
    Eller när man ser Leilas alla underbara cupcakes som det finns bilder på överallt så blir jag tokig nästan.

    ha det så fint!!!

    kram Ann

    SvaraRadera
  3. Jessika, jag åt fyra stycken igår och kom fram till att det nog var lite för mycket bakpulver i, blev helt konstig på tungan. Har reviderat receptet lite!

    Man slutar aldrig förvånas över vad man kan göra film om! Tack detsamma och hoppas ni får lite midsommarkänsla i Thailand.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, det blir jag glad för! ♥

Populära inlägg