Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Sol i sinne

taklok

Måndag och solen är som bortblåst. Regnet mer än öser ned och vattenkannorna får stå kvar under planteringsbordet idag. Ibland behövs regn för att uppskatta solen. Imorgon lovas sol igen. Barnen hoppade lyckliga från vattenpöl till vattenpöl från bildörr till dagisdörr. Det är som om man blir sitt vanliga jag igen när det regnar. När solen kommer fram, blir man en gladare version av sig själv.

Det stod i dagens morgontidning om att man inte blir lyckligare av pengar och prylar, men däremot av kärlek och vänner. Intet nytt under solen alltså. Däremot kan jag med lätthet påstå att jag blir glad av att blogga, även om det är om prylar och andra ytligheter ibland. Sen tror jag även att fler än jag kan skriva under på att man känner en kortvarig nöjdhet när man köpt något man verkligen tycker att man inte klarar sig utan. Dock visste man för det mesta inte att man behövda plagget eller prylen förrän man såg att den fanns.

Lämnar du pengar till välgörenhet? Vi är isbjörnsfaddrar i vår familj. En annan form av välgörenhet kallas Häagen-Dazs Chocolate chocolate chip och står i frysen och väntar på att göra min måndagskväll till en solig kväll.


Bild: En av alla "mina" taklökar som trivs bäst i trängsel.

Kommentarer

Populära inlägg