Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Mer potatis åt folket!

potatoe

I år är det inte bara råttans år utan även potatisens år. FN har deklarerat det, eftersom riset inte kommer att räcka till alla hungriga munnar på jorden. År 2004 var det risets år. Potatis är lösningen, den kan odlas längre norrut än spannmål och ris och ger mer avkastning i ätbarhet av plantan. Alla känner ju till vem som lanserade potatisen i Sverige, men var kom den från innan dess? Den härstammar från Sydamerika och är faktiskt en prenn om den får stå inomhus över den svenska vintern.

Det är intressant att om man försöker hålla formen med Viktväktarna, får man äta hur mycket potatis man vill. Försöker man sig på samma sak med GI, ska man inte äta potatis alls.

Hade det inte varit så urbota tråkigt att skala potatis, hade vi i vårt hus ätit mer av den här varan. Annars är den god som ny, raggmunk, pressad, bullar, klyftor, sallad, bakad och friterad i tunna skivor med dill- och gräslökskrydda.


Bild på potatisblomma: Wikipedia

Kommentarer

  1. Första färskpotatisen... *längtar*

    SvaraRadera
  2. ..och i Alingsås har dom potatisfestival varje sommar. :-)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, det blir jag glad för! ♥

Populära inlägg